Wagners operaer

Wagner’s operaer er kendt for deres storslåede musik og dramatiske handlinger, der ofte omfatter mytologiske og legendariske figurer og temaer. Hans brug af leitmotiver har haft en stor indflydelse på senere komponister og har bidraget til at forme den moderne operatradition.

Die Feen (1833)

Handlingen i denne opera følger kærlighedshistorien mellem en fe og en menneskelig prins. Musikken er romantisk og drømmende, og den omfatter flere leitmotiver, der repræsenterer forskellige karakterer og temaer.

Das Liebesverbot (1836)

Operaen er baseret på Shakespeare’s “Measure for Measure“, og den følger en gruppe unge mennesker i et middelalderligt samfund, der prøver at overvinde forhindringerne for at elske hinanden. Musikken er livlig og energisk og indeholder en række fængende arier og duetter.

Rienzi (1842)

Handlingen i denne opera følger en romersk tribun, der prøver at forene folket og bekæmpe korruption og undertrykkelse i samfundet. Musikken er heroisk og storslået og inkluderer flere dramatiske korscener.

Der fliegende Holländer (1843)

Operaen fortæller historien om en spøgelsesskibskaptajn, der er dømt til at sejle til evig tid, indtil han finder en kvinde, der vil elske ham. Musikken er dramatisk og intens, og den indeholder nogle af Wagner’s mest kendte leitmotiver.

Tannhäuser (1845)

Handlingen følger den mytiske ridder Tannhäuser, der kæmper med sine egne lyster og sin søgen efter åndelig opfyldelse. Musikken er rig og varieret og indeholder flere af Wagners mest berømte arier og korværker.

Lohengrin (1850)

Operaen fortæller historien om en mystisk ridder, der kommer for at redde en uskyldig kvinde og samtidig afsløre sin egen hemmelighed. Musikken er romantisk og følsom, og den indeholder flere af Wagners mest rørende og smukke melodier.

Tristan und Isolde (1865)

Handlingen følger kærlighedshistorien mellem Tristan og Isolde, der må kæmpe med deres egne følelser og forpligtelser. Musikken er intens og følelsesladet og betragtes som et højdepunkt i Wagners karriere.

Die Meistersinger von Nürnberg (1868)

Operaen fortæller historien om en gruppe sangere i Nürnberg, der konkurrerer om at blive de bedste. Musikken er festlig og livlig og inkluderer flere flotte korscener og fængende arier og duetter.

Ringen (1869)

Wagner arbejdede naturligvis ikke udelukkende på Ringen i de nogen og tredive år, der gik fra han fik den oprindelige ide, til værket var afsluttet. Wagner skrev sine libretti til de fire operaer i slutningen af 1840’erne og begyndelsen af 1850’erne, musikken til Das Rheingold komponerede han i 1853-1854, musikken til Die Walküre i 1854-1856 og i 1856-1857 de to første akter af Siegfried, som han dog ikke orkestrerede. På dette punkt tog han en pause fra arbejdet på tolv år, i løbet af hvilke han komponerede Tristan und Isolde og Die Meistersinger von Nürnberg. I 1869 begyndte han med usvækket entusiasme og inspiration atter at arbejde på Ringen, og i årene 1869-1874 færdiggjorde han Siegfried og skabte finalen til tetralogien, Götterdämmerung.

Das Rheingold blev uropført i München den 22. september 1869. Den første opførelser som en del af den komplette Ring-cyklus fandt sted i Bayreuth den 13. august 1876.

Parsifal (1882)

Handlingen i denne opera følger den unge Parsifal, der skal kæmpe med sin egen skyld og for at frelse verden fra ondskab og lidelse. Musikken er dybt spirituel og inkluderer nogle af Wagner’s mest komplekse og følelsesladet leitmotiver.